Mokykla atvira kūrybiškumui

Besikeičianti visuomenė šiuolaikiniam žmogui, siekiančiam įgyti naujų kompetencijų ir kaupti atitinkamus įgūdžius, kelia vis didesnius reikalavimus. Būtina nauja mokymo ir mokymosi kokybė. Žinoti, kaip taikyti išmoktus dalykus ir įgytus gebėjimus bei išmokti visiškai naujus dalykus savarankiškai, tampa vis svarbesniu gebėjimu.

Išugdyti ar padėti vaikui pačiam išsiugdyti kūrybiškumo kompetenciją, suprantamą kaip gebėjimą originaliai, lanksčiai, tikslingai ir efektyviai mąstyti ir veikti, turi būti vienas svarbiausių šiuolaikinės mokyklos siekių. Kitaip tariant, mokykla turėtų ugdyti mąstantį, gebantį spręsti problemas, veržlų, laisvą, savarankišką žmogų. Verslumas ir kūrybiškumas tiesiogiai susieti ir padeda žmogui gyventi pilnavertį gyvenimą visuomenėje. Kūrybiškumas atveria naujas galimybes mokytis ir kurti naujus dalykus, formuoja gebėjimą pozityviai susitvarkyti su gyvenimo pasikeitimais tiek praktiškai, tiek emociškai. Leidžia mąstyti lanksčiai ir priimti kūrybiškus sprendimus.

Pačių mokytojų kūrybiškumo kompetencija – tai viena svarbiausių kūrybiškumo ugdymo mokykloje sąlygų. Tik kūrybiškai dirbantis mokytojas išugdys kūrybišką mokinį. Mokykloje kiekvienam vaikui turi būti sudaryta galimybė kurti, nes vaikai iš prigimties yra smalsūs ir mėgsta eksperimentuoti. Kūrybiškumo ugdymas paremtas ne tiek žinių perėmimu, kiek gebėjimu jomis naudotis. Mokytojams dažnai trūksta žinių, motyvacijos bei įgūdžių, kaip ugdyti moksleivių kūrybiškumą. Dažnai mokytojai erdvę kūrybiškumo ugdymui mato tik užklasinėje veikloje ar prilygina tai dalyvavimui neformaliojo ugdymo projektuose, tarptautiniuose projektuose, inicijuodami pilotinius projektus dažnai turinčius labai apibrėžtus praktinius uždavinius, tačiau jie neturi patirties ir praktikos, kaip tai integruoti į mokymo programą.

Projekto „Mokykla atvira kūrybiškumui“, inicijuojamo Lietuvos nacionalinės UNESCO komisijos kartu su Ugdymo plėtotės centru, rengėjų nuomone mokinių kūrybiškumui mokykloje plėtoti reikia saugios ir kūrybiškos aplinkos mokykloje, būtina skatinti mokinius kritiškai mąstyti ir sudaryti sąlygas patiems vertinti save bei įgyjamą informaciją, kurti ir keisti taisykles, laikantis susitarimų, mokymosi gebėjimams įkvėpti kūrybišką išraišką, leisti lėtai mąstyti, svajoti, žaisti mintimis... – viso to reikia naujoms idėjoms įgyvendinti. Egzistuoja skirtingos praktikos, kaip „atverti“ mokyklas kūrybiškumui. Projekto rengėjai sieks atsižvelgti į skirtingas patirtis, atkreipdami ypatingą dėmesį į lietuvių švietėjų praktiką, potencialą, kompetenciją ir vietos ugdymo poreikių žinojimą.

2010-2011 ketinama sukurti inovatyvią kūrybiškumo ugdymo priemonę pedagogams, kuri susidės iš kelių dalių: metodinės/teorinės dalies, sėkmės istorijų pavyzdžių, rekomendacijų, pasiūlymų ir kitos medžiagos. Dalis ugdymo priemonės bus skiriama atskiroms disciplinoms, siekiant paskatinti mokytojus integraliai taikyti kūrybingo dėstymo metodus savo dėstomų dalykų pamokose. Ši ugdymo priemonė bus išplatinta visose Lietuvos pagrindinio ir viduriniojo lavinimo mokyklose.

Maloniai kviečiame visus kūrybingai dirbančius Lietuvos pedagogus pasidalinti savo patirtimi ir dalyvauti internetiniame forume, kuriame norėtume sukaupti kuo daugiau vertingos informacijos apie Lietuvos pedagogų pasiekimus kūrybingo ugdymo proceso srityje. Labai prašome siųsti mums lietuviškas sėkmės istorijas, kūrybingų pamokų planus, tarpdisciplininius, tačiau su mokymo programomis susietus projektus, patarimus, kaip sėkmingai nugalėti iššūkius ir kliūtis, pasitaikiusius diegiant alternatyvius ugdymo metodus. Kviečiame diskutuoti, dalintis patirtimi, idėjomis, sėkmėmis ir nesėkmėmis!

Nuoširdžiai tikime, kad sukaupta informacija, pirmiausia, padės visiems „sergantiems“ už pažangią ir kūrybingą mokyklą bei plačiam pedagogų ratui sužinoti daugiau apie savo kolegų darbą, bet taip pat svajojame vertingiausią patirtį panaudoti kuriant „Mokyklos atviros kūrybiškumui“ ugdymo priemonę. Žinoma, tik Jums leidus... :)

Jau dabar laukiame iš Jūsų naujienų el.paštu: lile@unesco.lt